Nordic walking

Regenerace, relaxace a nordic walking 1. část

Formy regenerace Formy regenerace, které urychlují zotavovací proces organismu. Pasivní regenerace – taková činnost organismu, kdy jsou následky zátěže kompenzovány přirozenou cestou dle daných zákonitostí bez vnějšího zásahu do původního […]

Formy regenerace

Formy regenerace, které urychlují zotavovací proces organismu.

  1. Pasivní regenerace – taková činnost organismu, kdy jsou následky zátěže kompenzovány přirozenou cestou dle daných zákonitostí bez vnějšího zásahu do původního stavu.
  2. Aktivní regenerace – jsou to všechny zásahy, metody a procedury cíleně směřované k urychlení procesu regenerace.
  3. Časná regenerace – je součástí každodenního života a jejím hlavním cílem je rychlá likvidace akutní únavy po skončení zátěže.
  4. Pozdní regenerace – dochází k ní například během dovolených nebo preventivních rehabilitačních pobytech. Nejedná se o pasivní odpočinek ve formě nicnedělání. Jde o aktivní činnost v „rekreační“ intenzitě.

formy-regenerace

 

Masáže

Jedna z nejoblíbenějších forem relaxace a regenerace. Při masáži se zlepší prokrvení kůže a podkoží, čímž dochází k zvýšenému přísunu živin a kyslíku a současně se zvýší odplavování odpadních produktů látkové výměny (kyselina mléčná, oxidy, močovina) do žilního a mízního systému. Hmatovým působením při masáži lze zmírnit bolest, rozrušit svalové zatvrdliny, ulevit oteklým končetinám. Zvýšeným prokrvením se zlepšuje energetická bilance svalových buněk a dochází k rychlejšímu zotavení svalů po zátěži a tím se zlepšuje svalová výkonost. V dnešní době si můžete vybrat z velkého množství masáží.

Mezi nejznámější druhy masáží patří klasická a sportovní masáž, shiatsu, su-jok, thajská masáž, reflexní masáž, aromaterapeutická masáž. Pro podrobnější informace doporučujeme navštívit: www.MasazeNachod.cz

masaze

Otužování a sprcha

Mohlo by se stát součástí života každého, kdo chce udělat něco pro své zdraví. Působí proti nemocím z nachlazení, ale také proti alergiím, vředové chorobě, hypertenzi a některým nervovým chorobám či psychickým poruchám. V případě nemocí z nachlazení platí, že otužilý člověk má větší naději, že neonemocní. Pokud přece onemocní, pak má nemoc lehčí průběh a dříve odezní. Otužování umožňuje lépe se přizpůsobit teplotním výkyvům okolí. Prospívá všem bez ohledu na věk. Jak se můžeme otužovat? Vzduchem, vodou a sluncem.

Otužování vzduchem je nejdostupnější. Nejlépe je začít s otužováním v létě. Vzduch může na tělo působit při sportu nebo při práci v takovém oblečení, které umožní přístup vzduchu k tělu. Specifickou formou otužování vzduchem je vzdušná lázeň, což je působení vzduchu na celé tělo nebo na jeho většinu. Při zvýšeném proudění a vlhkosti vzduchu je za chladného počasí třeba dát pozor na nebezpečí omrzlin.

otuzovani-a-sprcha

Otužování vodou je nejúčinnější. Vyplývá to ze skutečnosti, že voda odvádí při styku s tělem teplo více než dvacetkrát rychleji než vzduch. Proto je při otužování vodou zvlášť důležitá postupnost. Začátečníci mohou začít omýváním mokrou žínkou nebo houbou nebo vlhkým ručníkem. Poté, co si tělo zvykne na omývání, lze přistoupit k vyšším fázím – k polévání nebo sprchování. Nejúčinnější je studená koupel v potoce, řece, moři apod. Co však rozhodně nelze doporučit, je naplnit si vanu studenou vodou a ležet v ní. Nedostatek místa ve vaně totiž neumožňuje intenzivnější pohyb (třeba napodobovat plavání) a tělo bez pohybu by snadno nežádoucím způsobem prochladlo. Jak dlouho má probíhat otužování vodou? Omývání může probíhat 3 až 4 minuty, polévání nebo sprcha 1 až 2 minuty. Doba koupele v přírodě bude trvat podle toho, jaká je teplota vody, vzduchu a jaké úrovně otužilosti již koupající dosáhl.

Otužování sluncem umožňuje adaptaci na biologické účinky slunečního záření, kdežto otužování vzduchem a vodou ovlivňují přizpůsobení se chladu a teplu. I u otužování sluncem je velmi důležitá postupnost a přiměřenost.

Regenerace, relaxace a nordic walking 2. část

Regenerace, relaxace a nordic walking 3. část

 


Fotografie autora

Milan Krynek

Milan Krynek je mistr ReiKi učitel. Praktikuje reiki, kterou v praxi používá již 16 let. Věnuje se terapeutické práci, nápravným technikám pohybového systému a vyučuje meditace. Zajímá se o filozofii, historii a mystiku. Preferuje zdravý přístup k životu, má rád pohyb v přírodě, Nordic walking a vysokohorskou turistiku. Rád čte, dívá se na dobré filmy a chodí do přírody. Ve volných chvílích maluje obrazy technikou olej-kasein.